Schiehoven Wilgenplas   Vitalis Brunswijck

Muziek in Schiehoven-Wilgenplas

Schiehoven-Wilgenplas ligt aan de rand van de groene wijk Schiebroek in Rotterdam en bestaat uit twee huizen. In het verpleeghuis Schiehoven verzorgt Stichting Lodewijk sinds februari 2011 maandelijks een muzikaal optreden.

De bezoekers genieten elke maand van een ander muzikaal optreden, waar niet alleen de cliënten van Schiehoven van de concerten genieten maar er ook veel bezoekers vanuit de nabije omgeving op af komen. Op deze manier kunnen niet alleen cliënten van het verpleeghuis zelf genieten van een concert, maar ook de buurtbewoners zonder directe zorgwens.

In het Zorgcentrum Wilgenplas, gelegen naast Schiehoven, verzorgt Stichting Lodewijk zes maal per jaar een concert.

Verwendag Vitalis Brunswijck

Dinsdag 22 maart 2011 heeft Stichting Lodewijk in samenwerking met Vebego de Dag van de Lente georganiseerd in Zorgcomplex Vitalis Brunswijck. De cliënten van Vitalis Brunswijck zijn de hele dag in het zonnetje gezet met drie programma-onderdelen: Bon Vivant (lekker schilderen onder het genot van live-muziek), Bloemen en Keukenhof (bloemschikken met de mooiste bloemen en bloempotten beschilderen) en Voorjaarsschoonheid (manicure en massages).

De cliënten werden begeleidt door vrijwilligers van de verschillende Vebego-bedrijven als zogenaamde buddy. Hierdoor kregen alle cliënten de persoonlijke aandacht die ze verdienen en bovendien leverde dat ook gezellige, grappige en mooie momenten op voor zowel de cliënt als de buddy.

Naast en tijdens de activiteiten waren de muzikanten van Stichting Lodewijk op diverse plekken aan het optreden. Ook speelde een violiste bij de bedden van cliënten die minder mobiel waren. Dat werd door veel cliënten erg gewaardeerd. We kijken dan ook terug op een mooie en gezellige dag.

Stichting Sint-Jacob   Sint Franciscus Gasthuis

Zorgdag Stichting Sint Jacob

Donderdag 12 mei 2011 heeft Stichting Lodewijk een muziek- en ontspanningsprogramma verzorgd in de acht zorghuizen van Stichting Sint Jacob in Haarlem. Dit alles in het kader van de Dag van de Zorg; een dag vol plezier en ontspanning voor alle cliënten van Stichting Sint Jacob.

Drie muzikantengroepen hebben optredens verzorgd in restaurants en huiskamers van de zorghuizen, en ook verzorgden zij privé-concerten bij de cliënten aan bed. Ook was er een circusartieste die met jongleren en acrobatiek de cliënten goed wist te vermaken (en te verbazen) terwijl er ook muziek werd gespeeld.

Op vier locaties konden cliënten terecht in de ontspanningshoek, waar zij een manicure of lichte massage kregen. Ook hebben vrijwilligers van Stichting Lodewijk met een originele Italiaanse ijskar cliënten op verschillende locaties getrakteerd op een echt Italiaans vers ijsje. We kunnen terugkijken op een gezellige en succesvolle dag met veel blije gezichten.

Lodewijk Livin' in SFG Rotterdam

Met de oprichting van Stichting Lodewijk zijn wij direct gestart met inrichting van een Lodewijk Livin' in het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam.

Een mooie huiselijke ruimte waar patiënten een boekje konden lezen, televisie kijken, radio luisteren, internetten, een spelletje spelen of met bezoek een kopje koffie konden drinken. Ook was er een kleine bibliotheek met boeken en tijdschriften beschikbaar. Naast patiënten en bezoekers van het ziekenhuis maakten ook veel ziekenhuispersoneel gebruik van de ruimte.

Helaas heeft het Sint Franciscus Gasthuis in mei 2011 besloten de Lodewijk Livin' te sluiten om er een zogenaamde patiëntenkamer met drie bedden van te maken.